Cele przedszkola
- Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka
w procesie opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, a w szczególności:
- objęcie opieką wszystkich dzieci, w tym dzieci z niepełnosprawnością, zapewnienie im bezpieczeństwa w atmosferze akceptacji oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju;
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych umożliwiających dziecku odkrywanie własnych możliwości, potrzebnych im w codziennych sytuacjach i do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Przedszkole pełni także funkcję doradczą
i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców /opiekunów prawnych; - wychowanie dzieci opartego na budowaniu systemu wartości poprzez gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną poprzez udział w zajęciach ruchowych, grach i zabawach oraz propagowanie zasad promocji i ochrony zdrowia z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy, rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości
i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej; - tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej, wspieranie działań wychowawczych rodziców w tym zakresie;
- udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci;
- zapewnienie fachowej pomocy specjalistów dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- prowadzenie działań antydyskryminacyjnych obejmujących całą społeczność przedszkola;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych
- umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
- Cele wychowania przedszkolnego, przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów rozwoju dziecka:
- fizycznego;
- emocjonalnego;
- społecznego;
- i poznawczego.
- Przedszkole zapewnia możliwość kształcenia, wychowania i opieki dzieci będących obywatelami Ukrainy.
Zadania przedszkola
- Do zadań przedszkola należy:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju; - tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa; - wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych; - zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijających się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań; - wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci; - tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy; - współdziałanie z rodzicami, rożnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjecie nauki w szkole;
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznanie kultury języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb w toku bieżącej pracy oraz w formach poza grupą przedszkolną;
- zapewnienie opieki, wychowania i kształcenia specjalnego niepełnosprawnym wychowankom.
- Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
- przedszkole umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
- zajęcia w języku polskim;
- realizację treści związanych z historią, geografią i kulturą naszego regionu i kraju;
- prowadząc nauczanie religii w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice/prawni opiekunowie wyrażają takie życzenie w najprostszej formie oświadczenia;
- w miarę potrzeb organizowanie zajęć umożliwiających osłuchanie z językiem mniejszości narodowych, etnicznych, językiem regionalnym i podtrzymywanie tożsamości tych dzieci w zakresie narodowości, grupy etnicznej, językowej.
- przedszkole prowadzi działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola poprzez czytelne zasady postępowania, w tym system regulaminów
i procedur, ustalenie praw i obowiązków pracowników, dzieci i ich rodziców/prawnych opiekunów; - przedszkole prowadzi z dziećmi planową pracę wychowawczą opartą na wartościach uniwersalnych. W każdym oddziale nauczyciele tworzą kodeksy przedszkolaka zawierające ustalone z dziećmi normy postepowania oparte na wartościach poznanych przez dzieci i objaśnionych przez nauczycieli w toku pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- dzieci nie będące obywatelami Polski uczestniczą w procesie rekrutacji na zasadach ogólnych, a w trakcie roku szkolnego w miarę posiadania wolnych miejsc są przyjmowane przez dyrektora przedszkola. Dzieci te maja prawo do równego traktowania oraz wszystkich statutowych praw i obowiązków.
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nie dotyczy:
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021r. poz. 1082), oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
- Przedszkole w działaniach wychowawczo – dydaktyczno-opiekuńczych:
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu oraz bezpieczeństwo na zajęciach organizowanych przez przedszkole;
- organizuje i sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych;
- kształtuje środowisko wychowawcze, umożliwiające pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny dzieci w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
- realizuje programy wychowania przedszkolnego, które zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- rozpoznaje możliwości psychofizyczne oraz indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne wychowanków poprzez obserwację zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, także wykorzystuje wyniki obserwacji w procesie uczenia, nauczania i wychowania; - organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną wychowankom, rodzicom
i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami; - organizuje kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb w trosce o zapewnienie właściwego procesu wspomagania rozwoju i edukacji dzieci oraz równych szans rozwojowych;
- rozpoznaje zainteresowania wychowanków oraz planuje wsparcie mające na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień;
- organizuje obowiązkowe (kierowane) i nadobowiązkowe (dodatkowe) zajęcia dydaktyczne z zachowaniem zasad higieny psychicznej;
- dostosowuje treści, metody i organizację nauczania i wychowania do możliwości psychofizycznych dzieci w grupie lub poszczególnego dziecka;
- wyposaża przedszkole w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych przedszkola;
- wspomaga wychowawczą rolę rodziców;
- umożliwia wychowankom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- zapewnia pomoc materialną dzieciom pozostających w trudnej sytuacji materialnej i życiowej we współpracy z instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami zajmującymi się pomocą społeczną;
- upowszechnia wśród wychowanków wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwą postawę wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych;
- stwarza warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień przez organizowanie zajęć ponad 5-godzinny czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- rozwija u wychowanków dbałość o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętność tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
- współdziała ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego
w przedszkolu; - upowszechnia wśród dzieci wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska;
- zapobiega wszelkiej dyskryminacji;
- dokumentuje proces dydaktyczny, opiekuńczy i wychowawczy, zgodnie
z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji; - kształtuje postawy obywatelskie, poszanowanie tradycji i kultury narodowej,
a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji; - organizuje wsparcie dziecku dotkniętemu przemocą w rodzinie zgodnie
z opracowaną procedurą ,, Niebieskiej karty”; - przestrzega prawa dziecka i upowszechnia wiedzę o nich.
- Przedszkole współpracuje z rodzicami i środowiskiem, systematycznie diagnozuje oczekiwania wobec placówki, stwarza mechanizmy zapewniające możliwość realizacji tych oczekiwań i inicjatyw na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola.